Skolen samler landsby og bynatur i en vision som tegner et både trygt og udfordrende læringsmiljø.
På kanten af by og natur
Skolen indpasser sig i den skala og rytme man finder i det omkringliggende byområde i en varieret og tæt urbanitet. Bebyggelsens åbne forløb mellem husene inviterer byen ind og lukker eleverne ud, hvorved kontakten til den omgivende by styrkes.
Ankomst
Ankomsten til skolen er to inviterende trapper til både aktivitet og ophold, herved gradueres ankomsten fra gaderum over ankomstplads til de indre rum mellem bygningerne.
Torvet
Landsbyens samlingspunkt, ‘Bytorvet’ rummer en række fællesfunktioner; auditoriet, læringscenter, det kreative hus, kantinekøkken, idrætshal samt de to store hovedtrapper. Den urbane fælles ankomstplads antyder en ny urban fortælling om folkeskolen – et rum der i et samlet greb både er landskab og by.
Skolens funktioner stables i fem huse heraf to tårne. Opstigningen i de to tårne iscenesættes omkring siddetrappeelementer i kombination med dobbelthøje rumligheder.
Bynatur
Skolens bynatur skaber steder, oplevelser, blød akustik, solfilter, vindskærm, særlige habitater til læring af naturen, studier af naturens processer og differentiere vækstforhold med årstidernes skift. I spændet mellem utæmmede klippevækster og kultiverede fagplateauernes tilbyder landskabet en mangfoldighed af laborationer.
Skolen byder sig til med aktive facader med integrerede bevægelsesflader, stænger og kanter, der indbyder til at få pulsen op, intervaltræne, dyrke parkour, crossfit eller skate, slænge sig på de solrige skråninger, trapper og under udhæng.